Thursday, October 23, 2008

KOnSep BLoG SaYa


Assalamualaikum

Warahmatullahi

Wabarakatuh.....

بسم الله الرحمن الرحيم

Bersyukur ke hadrat Illahi kerana dengan limpah kurniaannya, saya dapat juga menyiapkan blog ini. Blog ini merupakan hasil kerja saya sendiri dimana blog ini pada asalnya adalah bagi memenuhi keperluan khusus Teknologi Maklumat Dakwah. Namun begitu, setelah meneroka dan mengetahui tentang blog saya merasakan bahawa blog merupakan medium yang sangat berguna khususnya kepada para daie di zaman ledakan maklumat ini. Dengan berkonsepkan dakwah semasa, saya meletakkan beberapa isu sebagai tumpuan utama saya di dalam penulisan blog ini. Antara isu yang dikemukan ialah Isu Pembinaan Keluarga Islam, Isu Pendidikan, Isu Akidah dan lain-lain yang boleh dilihat di blog saya.

Isu-isu ini dikupas di dalam blog ini kerana meruncingnya keadaan umat Islam pada masa kini samada dari aspek politik, ekonomi, pendidikan, penghayatan agama dan akidah. Jika kita mengikuti perkembangan semasa generasi kini mempunyai banyak cabaran, dengan ledakan informasi maklumat yang boleh dicapai hanya sekelip mata sahaja, umat Islam boleh mengikuti segala fenomena dunia tidak sampai satu saat. Hal ini sebenarnya merupakan satu keuntungan, sekiranya digunakan di tempat yang betul, namun jika ia disalahgunakan maka inilah yang akan membawa kemudharatan kepada umat Islam. Justeru itu, isu-isu yang diketengahkan di dalam blog ini memberikan sedikit gambaran tentang fenomena generasi Islam kini yang mana jika kita tidak mengambil berat dan mencari alternatif penyelesaiannya, saya yakin dan pasti umat Islam pada generasi akan datang akan menghadapi masalah ummah yang serius.

Oleh itu, sahabat-sahabat boleh membaca isu selanjutnya dengan melayari blog ini. Terima kasih tidak terhingga kepada Prof Madya Dr. Zulkiple bin Abd. Ghani kerana telah mendedahkan kepada kami tentang kepentingan blog sebagai salah satu medium dakwah alam maya. Saya juga berharap agar rakan-rakan dapat memberikan komen, teguran serta membetulkan sekiranya terdapat mana-mana kesalahan semasa dalam proses perbincangan isu-isu di blog ini. Sekian, terima kasih. Wassalam.

0 comments: