Sunday, October 12, 2008

Info sihat sepanjang hayat

Sayur-sayuran hijau baik untuk minda

Makan tiga bahagian sayur-sayuran hijau setiap hari untuk meningkatkan ingatan atau untuk mengelak dari mudah lupa. Kajian menunjukkan warga yang telah mencecah usia persaraan dan mengamalkan pemakanan sayur-sayuran hijau mempunyai kemampuan mental yang lebih tajam berbanding mereka yang berumur lima tahun lebih muda.

Kunci kepada keadaan ini adalah vitamin E yang terdapat di dalam sayur-sayuran hijau berbanding dengan buah-buahan yang berfaeadah untuk menajamkan minda seperti bayam, brokoli, terung hijau dan sebagainya.

Menurut kajian yang dijalankan di Amerika Syarikat terhadap lebih kurang 4000 warga yang bersara, mereka yang mengambil tiga hidangan sayur-sayuran sehari mempunyai kadar penurunan daya ingatan 40 peratus lebih perlahan berbanding mereka yang kurang atau tidak memakan sayuran.

Kajian tersebut juga menunjukkan semakin meningkat usia seseorang, sayur-sayuran hijau sangat berfaedah dalam membantu meningkatkan ingatan dan menajamkan minda.

Batu refleksologi merawat penyakit


Tapak kaki manusia mempunyai titik-titik yang berkait dengan organ dalaman dan juga luaran badan manusia. Jika ditekan di salah satu sudut tapak kaki dan merasa sakit pada bahagian tersebut, ini menunjukkan bahawa badan seseorang itu mengalami masalah.

Oleh itu, batu kecil yang disusun secara teratur ia boleh menjadi satu medium perubatan yang dikenali dengan refleksologi. Batu refleksologi mampu merawat dan mengatasi masalah dalaman dan luaran badan manusia dengan cara memijak dan berjalan secara perlahan batu kerikil dan batu sungai

0 comments: