Wednesday, October 22, 2008

Isu Akidah Islam

Beriman perkara ghaib : Uji Keimanan

Beriman kepada perkara yang ghaib merupakan satu antara ciri-ciri orang yang bertaqwa kepada Allah S.W.T. Hal ini sebagaiman firman Allah s.w.t di dalam surah al-Baqarah ayat 3 yang bermaksud “Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki Yang Kami berikan kepada mereka.

Menurut bahasa, istilah ghaib berasal dari perkataan ghaaba, yaghibu atau ghaiban yang bermaksud sesuatu yang tidak dapat dillihat atau dirasai oleh pancaindera manusia yang lima kerana manusia tidak mampu mencapainya. Dari segi istilah perkara ghaib merujuk kepada perkara yang tidak dapat dilihat oleh pancaindera tetapi diakui dan diyakini dengan jalan pemerhatian dan pemikiran berdasarkan dalil-dalil al-Quran dan as-Sunnah yang boleh diterima sesuai dengan fitrah manusia.

Secara umumnya, umat manusia yang mendiami alam semesta ini terbahagi kepada dua kategori. Kategori pertama ialah golongan manusia yang percaya hanya kepada benda yang nyata, yang boleh dilihat,dipegang, dan dirasai. Mereka tidak percaya adanya kehidupan lain di sebalik bumi yang nyata ini, di mana mereka tidak mempercayai adanya Tuhan, malaikat dan benda-benda ghaib. Kategori kedua pula ialah golongan yang percaya di sebalik bumi yang nyata ini, ada satu alam ghaib yang tersembunyi dari pengetahuan manusia yang berada di bawah kekuasaan Allah s.w.t.

Setiap orang Islam yang mukallaf wajib percaya atau beriman kepada perkara-perkara ghaib kerana Allah s.w.t, Tuhan yang kita sembah merupakan zat yang maha ghaib. Di mana Allah s.w.t tidak dapat dicapai dengan pancaindera yang lima. Sebaliknya ia dapat dirasai oleh jiwa yang beriman dan bertaqwa. Inilah merupakan ujian dn cabaran manusia, dimana sekiranya manusia tidak mempercayai perkara ghaib akan menjadikannya terpesong dari Agama Allah S.W.T.

Selain itu, Allah s.w.t telah menciptakan pelbagai perkara ghaib yang lain seperti malaikat yang dijadikan daripada nur yang memiliki watak yang sentiasa taat kepada Allah. Makhluk syaitan yang dicipta oleh Allah dari api, yang tugasnya adalah menyesatkan manusia. Manakala kita juga perlu percaya kepada kewujudan jin yang Allah s.w.t ciptakan juga dari api tetapi memiliki karekter yang hampir sama dengan manusia dimana jin juga tidak terlepas dari syaitan yang menyesatkan. Dimana ketiga-tiga makhluk ciptaan tuhan ini adalah makhluk yang thidup di alam ghaib dan tidak dapat dijangkaui oleh manusia yang bersifat lemah ini.

Oleh sebab itu, menjadi kewajipan kepada muslim yang beriman ialah mempercayai kewujudan makhluk ghaib ini sebagai satu bentuk ujian dalam kehidupan manusia di dunia ini. Samada manusia akan menjadikan makhluk Allah s.w.t iaitu syaitan dan jin sebagai pembantunya selain Allah s.w.t ataupun hanya Allah sahaja yang menjadi satu-satunya tempat berlindung dan bergantung harapan manusia dalam kehidupan ini.

Kesimpulannya, beriman kepada perkara ghaib ini adalah saru perkara yang wajib dipercayai dan diimani oleh seorang yang bergelar Islam. Di mana perkara ini merupakan dugaan dan cabaran kepada kita umat Islam kerana hal ini tidak dapat dicapai dengan pancaindera yang lima. Hanya dengan iman dan taqwa sahajalah manusia akan dapat merasai dan menikmati apa yang dikatakan beriman dengan perkara ghaib. Wallahu a’lam.

0 comments: