Monday, April 27, 2009

selamat berjuang sahabatku..

seperti biasa, setiap kali hujung sem, perkara yg paling semua tunggu ialah final exam.. di sinilah kita diuji setelah kita menimba ilmu satu semester di UKM. Pastinya saat ini sahabat-sahabat sedang bergelut dengan buku-buku bagi persediaan terakhir sebelum exam. Disini saya ingin kongsikan beberapa tip yang menjadi amalan diri yang kerdil ini sebelum, semasa dan selepas menghadapi exam..
1) selalu membaca al-Quran(sy suka amalkan surah Yasin + dgn surah2 lain)
2) amalkan selalu bangun sepetiga malam(sekiranya diizinkan Allah unt bangun, kdg2 t'lepas jg)
3) Yang paling penting, kita kena selalu ingat bahawa redha Allah, Ibu bapa itu penting... klu ada wat salah silap apa kata kita mohon ampun dan mohon maaf)
4) redha pensyarah juga penting, apa2 hal kt minta maaaf dulu pd mereka..oppss satu lagi hati kawan2 kena kita jaga..almaklumlah kadang2 kt x sedar yg kita banyak wat salah pada diorang, oleh itu di kesempatan ini saya mohon maaf atas segala salah silap saya selama kita berkawan
5) Tapi yg paling penting kita kena usaha+tawakkal atas segala usaha kita.. Insyaallah orang yang berusaha kemudian menyerahkan segalanya kepada Allah..akan berjaya dgn izinnya.

ni satu pesanan dari Imam As-Syafie :
"berpenat lelahlah krn sesungguhnya kesenangan itu selepas kepayahan. Jangan berdukacita krn hidup ini meletihkan, sbb demikianlah hidup ini diciptakan".

so mari kita sama2 ingat pesanan imam kt ini...
segala yang saya catatkan ini sekadar berkongsi pengalaman.. tdk ada lgsung unsur2 lain semasa sy menulis catatan ini. moga ia memberi sedikit manfaat kepada kita semua.

0 comments: